Waarom splittesten van je AdWords Advertenties?
Één van de meest voorkomende taken bij het optimaliseren van een Google AdWords campagne is het testen van verschillende advertentievarianten. Zoals je misschien weet is het erg belangrijk belangrijk om meerdere advertenties per advertentiegroep toe te voegen. AdWords zal deze advertentievarianten om en om tonen, en op deze manier kun je eenvoudig achterhalen welke advertentie het beste loopt. (Lees: het meest geklikt wordt). Het aantal keer dat op een advertentie geklikt wordt per 100 vertoningen wordt de click through rate(CTR) genoemd. Deze CTR is van grote invloed op de kwaliteitsscore van je zoekwoorden. De kwaliteitsscore is op zijn beurt weer van invloed op de prijs die je per klik betaald (CPC of cost per click). Kortom, de moeite waard om hiermee te experimenteren.
Een handig en tijdsbesparend hulpmiddel hiervoor (vooral indien je als AdWords Certified Partner meerdere AdWords accounts beheert) zijn geautomatiseerde regels. Met geautomatiseerde regels kun je binnen je AdWords account veel voorkomende taken automatiseren. Vandaag leg ik je uit hoe je geautomatiseerde regels kunt gebruiken om automatisch de slechtst presterende advertentie stop te zetten.
Geautomatiseerde regels gebruiken
Advertenties beheren met automatische regels kan zowel op campagneniveau en op advertentiegroep niveau. Indien je niet eerder gewerkt hebt met automatische regels is mijn advies is te experimenteren op advertentiegroep niveau.
Hiervoor ga je naar de advertentiegroep die je wilt beheren en klik je vervolgens op de knop “automatiseren”.
Vervolgens klik je op “advertenties onderbreken wanneer..”. Hierna zie je een nieuw menu waarin je aan kunt geven wanneer een advertentie onderbroken moet worden. In ons voorbeeld willen we die advertentie pauzeren die het slechtst presteert. Dat is dus de advertentie met de laagste CTR. Uiteraard willen we een beslissing maken op basis van voldoende statistieken. Ik wil pas een advertentie pauzeren nadat deze minimaal 200 keer is vertoond. Ook wil ik voorkomen dat alle advertenties in een advertentiegroep gepauzeerd worden.
Onderstaand geeft een voorbeeld van hoe je geautomatiseerde regel eruit kan komen te zien:
Wat gebeurt er precies?
In dit voorbeeld had mijn best presterende advertentie een CTR van 1,6%. Alle andere advertenties die ik toevoeg en die na 200 vertoningen een lagere CTR dan 1,6% halen mogen gepauzeerd worden. Om te voorkomen dat mijn best presterende advertentie gepauzeerd zou worden (het kan namelijk zijn dat ook de CTR van je best presterende advertentie op langere termijn ietsje zakt) en er geen actieve advertenties meer aanwezig zouden zijn in de advertentiegroep, heb ik mijn best presterende advertentie een label gegeven. In de geautomatiseerde regel geef ik vervolgens aan dat de regel niet uitgevoerd mag worden op de advertentie met het desbetreffende label. (Als voorbeeld: ik geef mijn best presterende advertenties altijd het label “winner” mee).
In het kort doet deze regel dus het volgende: pauzeer alle advertenties met een CTR lager dan 1,6%, en met meer dan 200 vertoningen, zonder het label “winner”.
Let erop dat je je geautomatiseerde regels altijd een duidelijke naam geeft zodat je later altijd kunt zien welke regel waarvoor verantwoordelijk is. Voordat je een geautomatiseerde regel opslaat is het ook verstandig eerst op de knop “Voorbeeld van de resultaten bekijken” te klikken, om te testen of je geautomatiseerde regel naar behoren werkt.
Wanneer handig?
Vooral bij grote campagnes kunnen geautomatiseerde regels in AdWords je een hoop werk besparen. Aan het begin van de maand voeg je meerdere advertenties toe aan je advertentiegroep(en), en aan het eind van de maand kijk je of er meer dan één advertentie actief is. Indien dit niet het geval is (nog maar 1 advertentie actief) dan weet je dat je nieuw toegevoegde advertenties minder gepresteerd hebben dan je “winner” advertentie. De automatische regel heeft dan de minder presterende advertenties gepauzeerd. Zijn er nog meerdere advertenties actief dan kijk je of ze meer dan 200 vertoningen gehad hebben. Indien dat het geval is, dan heb een advertentie gemaakt die net zo goed of beter gepresteerd heeft als je winner advertentie.
Kom je er niet helemaal uit, of wil je je AdWords uitbesteden? Neem gerust contact met me op, ik help je graag verder!