Tenzij je hoofdactiviteit het onderhouden van een webshop is, of indien je 100% bezig bent met geld verdienen via internet ben je als ondernemer vaak te druk met andere zaken dan het optimaliseren van je website. Toch zijn er een aantal dingen die je relatief snel kunt uitvoeren waardoor je website direct beter zichtbaar wordt. De komende tijd wil ik deze tips graag me je delen. Vandaag tip1, “Lokale Google+ pagina’s”.
Lokale Google+ pagina’s
Misschien is het je wel eens opgevallen dat Google steeds vaker bovenaan de zoekresultaten specifieke gegevens van bedrijven toont. Google noemt dit de “lokale bedrijfsresultaten“, of sinds kort “lokale Google+-pagina’s“. Zodra je een locatie gerelateerde zoekopdracht invoert zoals “fysiotherapeut apeldoorn“, of “advocaat Nijmegen” komen deze resultaten (inclusief Google Maps kaart) tevoorschijn. Indien je als bedrijf lokaal opereert is het eigenlijk een absolute noodzaak dat je bedrijfsgegevens hier tussen komen te staan.
Aanmelden bij Google+
Om je bedrijfssite aan te melden bij de lokale resultaten adviseer ik je een Google+ account aan te maken. Google+ is de Facebook variant van Google, en indien je je als bedrijf aan wilt melden bij de lokale bedrijfsresultaten kun je hier (helaas) niet meer omheen. Voorheen was het mogelijk om zonder Google+ (via Google Places) een lokale bedrijfspagina aan te maken. Eerlijk gezegd dit is nog steeds mogelijk, maar Google places zal binnenkort geheel verdwijnen. Dus ook al ga je Google+ niet gebruiken, om je bedrijfswebsite tussen de lokale resultaten te tonen zal je in ieder geval een Google+ account aan moeten maken.
Een Google account aanmaken

Om gebruik te maken van Google+ heb je een Google account nodig. Dit is niets meer dan een Gmail adres, waar Google vervolgens al zijn producten aan koppelt. Denk hierbij aan Google Adwords, Google Analytics en dus ook Google+. Heb je al een Gmail adres, dan kun je deze gebruiken om in te loggen bij Google+. Indien dit je privé mailadres is  adviseer ik je om een extra zakelijk Google account (Gmail adres) aan te maken, omdat toekomstige klanten via dit account contact met je op kunnen nemen. Wil je je huidige Gmail adres gebruiken voor Google+, meld je dan aan via deze link. Indien je nog geen Google account hebt, maak er dan hier een aan.
Een bedrijfspagina aanmaken op Google+
Zodra je bent ingelogd bij Google+ krijg je direct een aantal keuzes te zien, waaronder de mogelijkheid om een Google+ pagina aan te maken. Zie je deze opties niet klik dan linksonder in de sidebar op “meer”  > “pagina’s”. Vervolgens klik je rechtsboven in het rood op “nieuwe pagina maken”.
Hierna krijg een aantal opties te zien:
- Lokale onderneming of plaats
- Product of merk
- Bedrijf, instituut of organisatie
- Kunst, ontspanning of sport
- Overig
Het doel van dit artikel is om je bedrijfsgegevens te tonen tussen de lokale zoekresultaten. Kies dus voor Lokale onderneming of plaats.
Hierna krijg je een aantal vragen en kun je o.a. je profielfoto / logo uploaden. Je kan dit ook achteraf doen, klik dan op direct op Doorgaan. Google vraagt vervolgens of je je nieuwe pagina wilt delen met bekenden via zogenaamde kringen. Met kringen kun je op een eenvoudige manier de mensen die je kent in groepen (kringen) indelen. Zo kun je gemakkelijk kiezen met wie je iets wilt delen. Je kunt bijvoorbeeld kringen aanmaken voor collega’s, familie of vrienden. Je kunt dit ook overslaan of later doen. Klik nu op Voltooien.
De laatste stap: verifiëren.
Om fraude te voorkomen wil Google dat je je Google+ pagina verifieert Ga hiervoor met je muis over “Niet-geverifieerd” bovenaan je Google + pagina. Klik op de “Controleer nu” knop en klik nogmaals op verifiëren. Google stuurt je binnen 15 dagen een briefkaart met daarop een pincode. Deze code voer je in en binnen korte tijd wordt je bedrijf weergegeven op Google Maps en lokale resultaten!
Voor de diehards: je website koppelen aan de Google+ pagina
Wil je nu helemaal goed voor de dag komen, koppel dan ook nog je website aan je Google+ account. Zodra iemand je bedrijfsnaam intypt in Google wordt wordt je logo, een korte omschrijving en een link naar je Google+ pagina getoond aan de rechterkant van de zoekresultaten. Hiervoor doe je het volgende:
- Ga naar je Google+ bedrijfspagina.
- Klik aan de linkerkant op ‘Profiel’.
- Klik op het tabblad ‘Over mij’ op de knop ‘Website koppelen’ naast de URL van je website.
- Volg de stappen in het vak dat wordt weergegeven.
- Kopieer en plak het codefragment dat je ontvangt in de <head>-tag van je website en klik op de knop ‘Website testen’.
- Google gaat direct controleren of je het codefragment juist hebt toegevoegd.
- Indien dit gelukt is klik je op “Gereed”.
Tot slot
Het verschil tussen Google+ en een zakelijke Google+ pagina zorgt vaak voor verwarring. Een Google plus account moet je zien als een persoonlijk account.  Binnen dit account kun je verschillende (zakelijke) pagina’s aanmaken. Wil je wijzigingen aanbrengen op je zakelijke Google+ pagina, log dan in op je persoonlijke Google+ account en klik vervolgens op pagina’s.  Vervolgens selecteer je je zakelijke bedrijfspagina.
In Google ziet het er als volgt uit (zie plaatje).
- Linkt naar je website
- Linkt naar je zakelijke Google+ pagina
- Linkt naar Google maps